O carte pe zi: „Marele Vestiar”
Autor: Romain Gary
Traducător: Adina Dinițoiu
Apariție: 2021
Nr. pagini: 336
Editura: Humanitas
Scriitor (romancier, eseist, autor de memorii), aviator, diplomat, regizor, scenarist, Romain Gary, pe numele adevărat Roman Kacew, s-a născut pe 8 mai 1914 la Vilnius într-o familie evreiască și a crescut la Varșovia, unde mama sa l-a botezat catolic.Este singurul scriitor care a primit de două ori Premiul Goncourt, 1956 și 1975, mai întâi ca Gary, apoi ca Émile Ajar (identitatea lui Ajar s-a aflat abia după moartea autorului). Opera vastă, eterogenă semnată Gary se întinde pe mai mult de patru decenii.
Descriere
Roman de mare actualitate prin modul în care sondează natura umană și prin privirea lucidă asupra ambivalenței bine-rău a acesteia, „Marele vestiar” folosește perspectiva inocentă, idealistă uneori, a unui adolescent, unul dintre numeroșii orfani de la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial.
Povestea lui Lucky și a prietenilor săi, Léonce și Josette, pune în lumină, în mod tulburător, cinismul și lipsa de compasiune a oamenilor, a societății postbelice, necruțătoare nu numai cu acești tineri fără familie și fără viitor, ci și cu foștii eroi de război, care, după restabilirea păcii, nu mai valorează nimic.
Luc Martin este un adolescent orfan al cărui tată, membru al Rezistenței, e ucis chiar înainte de terminarea războiului. În confuzia generală a anilor postbelici, ajunge să fie crescut de un bătrân șarlatan, Vanderputte, alături de alți doi orfani, Léonce și sora lui, Josette. Luc (zis Lucky) se îndrăgostește de Josette și împreună cu Léonce – sub îndrumarea lui Vanderputte – se lansează în afaceri ilegale pe piața neagră din Paris. Adolescenții visează să ajungă în America și duc o viață extravagantă, exact ca în filmele cu gangsteri americani, pe care le văd cu fervoare la cinema. Însă realitatea se dovedește mai dură decât poveștile noir de la Hollywood, iar Lucky are de luat o decizie grea când află trecutul surprinzător al bătrânului Vanderputte.
Ce spun criticii
„Portretul unei generații pierdute în Parisul postbelic. [...] O dramă amară și plină de tensiune despre repercusiunile războiului.“ (Kirkus Reviews)
„A treia carte a lui Gary i-a risipit aura de idealist entuziast [...], amintind, prin galeria de personaje grotești, de Oliver Twist.“ (The New York Times)