În perioada 16 mai – 13 iunie 2025, elevii claselor primare de la Școala Primară Siliștea, structură arondată Liceului Tehnologic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni, au participat cu entuziasm și curiozitate la Lecția Națională „Cum învățăm să învățăm?”, un eveniment educațional organizat de Asociația HoltIS, cu sprijinul tehnic al UNICEF în România, în cadrul proiectului „Dezvoltarea abilităților parentale pentru a asigura drepturile și sănătatea mintală a copiilor”.
Coordonate de doamnele profesoare pentru învățământ primar Evenden Alina Mariana și Murariu Mariana, activitățile derulate în cadrul acestei lecții speciale au avut ca scop sprijinirea copiilor în descoperirea propriului stil de învățare și în dezvoltarea unor strategii eficiente pentru a deveni cursanți autonomi, motivați și încrezători în forțele proprii.
- Lecție cu sens, joc și introspecție
Pe parcursul lecției de 50 de minute, adaptată vârstei elevilor (7-11 ani), copiii au fost invitați să reflecteze asupra modului în care învață, să-și exprime dificultățile, punctele forte și să își construiască un „bagaj al învățării”. Prin exerciții interactive și ludice, precum:
- „Pregătirea bagajului pentru călătoria învățării”, unde au identificat abilitățile și resursele de care au nevoie pentru a avea succes;
- „Detectivul stilurilor de învățare”, un demers de autocunoaștere în care elevii și-au exprimat preferințele, motivațiile și provocările în procesul de învățare;
- „Piramida priorităților de învățare”, o activitate de structurare a factorilor esențiali ai învățării: de la concentrare și organizare până la obiective personale.
Elevii au devenit adevărați exploratori ai învățării. Au desenat blazoane ale învățării, au lucrat în perechi și în grupuri, au împărtășit idei și au aflat că fiecare stil de învățare este valoros și unic. Activitatea a fost completată cu prezentarea unor tehnici moderne de învățare, precum metoda Feynman, tehnica Pomodoro și învățarea distribuită, care le-au fost explicate pe înțelesul lor, cu exemple concrete și aplicații practice.
Prof. înv. primar Evenden Alina Mariana a declarat: „Am ales să ne implicăm în Lecția Națională Cum învățăm să învățăm? din convingerea că, dincolo de conținuturile clasice, copiii au nevoie să învețe cum să învețe – să se descopere, să devină mai conștienți de propriul stil și să folosească metode care le dezvoltă autonomia, motivația și încrederea.
Această lecție a fost, în fapt, o invitație la introspecție și dialog. Exercițiile propuse i-au ajutat pe elevi să reflecteze asupra modului în care învață, ce le este ușor sau dificil, ce îi motivează și cum pot deveni mai eficienți. A fost o reală bucurie să le văd implicarea autentică, creativitatea și deschiderea de a-și împărtăși gândurile și experiențele.
Învățarea devine mai eficientă atunci când este și înțeleasă, nu doar exersată. Cred cu tărie că rolul nostru, ca dascăli, este să le oferim copiilor nu doar informații, ci și instrumente de învățare, sprijin emoțional și contexte în care să își asume rolul activ în propriul parcurs educațional. Lecții ca aceasta pot face o diferență reală în formarea viitorului elevilor noștri.”
- În centrul lecției: copilul și procesul de învățare
Lecția Națională a transmis un mesaj esențial: strategiile de învățare nu sunt înnăscute, ci pot fi învățate, exersate și perfecționate. În această misiune, rolul cadrului didactic este esențial – profesorul devine un ghid care susține autonomia elevului, îi încurajează motivația și îl ajută să înțeleagă cum învață mai bine.
Prof. înv. primar Murariu Mariana a subliniat valoarea educativă și formativă a activității: „Am ales să organizăm această lecție deoarece credem în educația care formează nu doar elevi buni, ci oameni echilibrați, capabili să înțeleagă cine sunt și cum pot progresa. Activitățile propuse – de la bagajul pentru călătoria învățării la piramida priorităților – le-au oferit copiilor spațiu de exprimare personală, reflecție și colaborare. Elevii au conștientizat că nu sunt singuri în acest proces, că pot apela la sprijinul colegilor, al familiei, al dascălilor și că fiecare stil de învățare este unic și valoros. Am fost impresionată de profunzimea răspunsurilor și de deschiderea lor sinceră. Astfel de lecții nu doar transmit cunoștințe, ci oferă busola necesară pentru a învăța cu sens, cu bucurie și autenticitate. Rolul nostru este să-i ghidăm, să-i încurajăm și să le oferim încrederea că pot reuși.”
- Un pas spre o educație mai conștientă
Evenimentul „Cum învățăm să învățăm?” a creat un context valoros de reflecție, atât pentru elevi, cât și pentru profesori, aducând în prim-plan nevoia unei educații centrate pe învățarea conștientă, în care copilul înțelege, se autoevaluează, își asumă procesul și se bucură de progres.
Diana-Maria Poenaru