În perioada 12–16 mai 2025, trei cadre didactice de la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Suceava (Dorina Cocari, Marinela Adriana Sveduneac şi Eleonora Boambă) şi două cadre didactice de la Şcoala Profesională Specială Câmpulung Moldovenesc (Gabriela Juverdeanu şi Maria Schipor) au participat la o mobilitate Erasmus+ de job shadowing, desfășurată în orașul Dębica, Polonia, în cadrul Proiectului pentru mobilități în domeniul educației școlare, cu numărul de referință 2024-1-RO01-KA121-SCH-000207500, implementat de Consiliul Județean Suceava în calitate de coordonator de consorţiu.
Găzduită de Școala de Servicii Hoteliere, Gastronomie și alte Profesii din orașul Dębica sub egida Fundaţiei Educare et Servire, mobilitatea a oferit participanților o perspectivă valoroasă asupra modului în care educația practică și vocațională contribuie la integrarea socială și profesională a elevilor cu nevoi educaţionale speciale.
Pe parcursul celor cinci zile, cadrele didactice din România au asistat la ore practice de gastronomie, ospitalitate și cursuri pentru chelneri, observând implicarea activă a elevilor în activități reale, de la prepararea meniurilor până la servirea mesei colegilor și profesorilor. De apreciat este atelierul școlar foarte bine dotat, devenit un centru de examinare, unde se organizează examenele profesionale de către Comisia de Examinare Regională din Cracovia. Luni este singura zi din săptămână când elevii au câteva ore clasice de studiu, cadrele didactice participând la lecţii de sport, IT, limba engleză, teatru şi turism. Zi de zi, accentul este pus pe exersarea abilităţilor specifice, pe punerea în practică a tuturor cunoştinţelor acumulate în domeniile: lucrător auxiliar în domeniul serviciilor hoteliere, lucrător auxiliar în domeniul gastronomiei, lucrător în domeniul serviciilor hoteliere, bucătar şi patiser. Interacțiunile zilnice au reflectat pasiunea și dăruirea cadrelor didactice poloneze, dar și respectul profund pentru potențialul fiecărui elev, indiferent de dificultățile întâmpinate.
La finalul mobilității, au avut loc sesiuni de schimb de bune practici și reflecție profesională, unde s-au conturat noi direcții de colaborare și strategii de adaptare pedagogică.
Experiența Erasmus+ în Polonia a fost o demonstrație vie de incluziune, profesionalism și umanitate, dar și o invitație la regândirea educației prin prisma demnității, muncii și iubirii pentru fiecare elev în parte.
(Prof. psihopedagog Dorina Cocari, CSEI Suceava)