Colegiul Tehnic „Mihai Băcescu” din Fălticeni demonstrează, prin proiectele sale europene, că este o instituție care investește constant în viitorul elevilor și al cadrelor didactice. Acreditarea Erasmus+ obținută pentru perioada 2022–2027 deschide noi orizonturi în educație și formare profesională, punând accent pe calitate, internaționalizare și adaptabilitate la piața muncii europene.
Acreditarea, conferită de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, vizează domeniul „formare profesională - VET”, în cadrul Acțiunii Cheie 1. Prin acest program, colegiul urmărește creșterea prestigiului în comunitatea educațională și locală, consolidarea parteneriatelor educaționale interne și internaționale, precum și alinierea procesului educațional la valorile și standardele europene.
Obiectivele principale includ: pregătirea profesională a 150 de elevi VET (filiera tehnologică, profil tehnic și servicii) și matematică-informatică prin mobilități Erasmus+; dezvoltarea competențelor profesionale pentru 16 cadre didactice de specialitate; adaptarea curriculumului la cerințele pieței muncii locale și europene.
Experiență practică internațională în Granada, Spania
În lunile martie - aprilie 2025, a fost demarată prima mobilitate a celui de-al treilea an de implementare, desfășurată în Granada, Spania. Au participat 14 elevi de clasa a XI-a, din profilurile Matematică-Informatică și Tehnician designer vestimentar. Tinerii au desfășurat activități practice în companii specializate, precum MEP Europrojects Granada, Atigra Makers și Ortiz Granada, activități ce au vizat dezvoltarea de pagini web și asigurarea calității în domeniul textil. Elevii au fost însoțiți de prof. Claudia Suseanu și prof. Moroșan Geanina Ionela, responsabile de tutoriat, mentorat și monitorizarea procesului educațional în cadrul mobilității.
„Prin interacțiunea cu mediile reale de lucru din Spania, elevii participanți în proiect și-au format atât competențe profesionale specifice domeniului pentru care se pregătesc, dar și competențe lingvistice de specialitate și de comunicare în limba engleză într-un context real, competențe sociale, de autonomie, de încredere în forțele proprii și de interes pentru propria formare”, a declarat prof. Claudia Suseanu, coordonatoarea Acreditării Erasmus+.
Aceasta a subliniat și impactul extins al proiectului asupra participanților: „Impactul activității de formare prin proiectul Erasmus+ asupra participanților: flexibilizarea parcursului lor profesional viitor, adaptarea elevilor la dinamica domeniului lor de activitate, o mai bună conștientizare a interculturalității din UE, a valorilor corespunzătoare conceptelor de incluziune, responsabilizare în ceea ce privește protejarea mediului înconjurător și sustenabilitate, a educației digitale, dar și îmbunătățirea competențelor transversale, necesare ocupării oricărui unui loc de muncă din domeniu.”
Un parcurs educațional în continuă ascensiune
În paralel cu activitățile profesionale, elevii au descoperit și frumusețea culturală a Spaniei, participând la activități culturale menite să le ofere o înțelegere mai profundă a civilizației spaniole.
Anul al treilea de acreditare Erasmus+ va continua cu o nouă mobilitate în Spania, pentru 15 elevi de la specializările Tehnician în turism și Tehnician în gastronomie, precum și cu activități de job shadowing pentru patru cadre didactice VET.
„Prin oportunitatea oferită de programul Erasmus+ intenționăm să asigurăm elevilor noștri ce studiază în domeniul VET și matematică-informatică o pregătire profesională competitivă, conformă cu standardele de pregătire profesională europene, dar şi conformă cu cerinţele pieţei muncii actuale, dinamică, flexibilă şi bazată pe cunoştinţe transferabile”, a mai adăugat prof. Claudia Suseanu.