Autoritatea de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranța Aviaţiei Civile (AIAS) a finalizat investigația privind un incident care a avut loc pe pista Aeroportului Internațional ”Ștefan cel Mare” Suceava în luna martie a anului 2023.
La acea vreme, un avion al companiei Wizz Air în care erau 174 de persoane și care trebuia să decoleze spre Dortmund a lovit cu aripa partea din spate a unui alt avion al aceleiași companii care staționa din motive tehnice.
Din fericire, nimeni nu a fost rănit, iar pasagerii au așteptat în aerogară sosirea unui alt avion care i-a transportat la destinație.
Potrivit celor de la AIAS, pilotul comandant a efectuat verificarea exterioară de siguranță a aeronavei, inclusiv împrejurimile acesteia pentru a evalua posibilitatea de rulaj din poziția de parcare către pistă, având în vedere că în partea stângă a acesteia era o altă aeronavă. La revenirea în cabina de zbor comandantul a informat secundul despre evaluarea făcută referitor la proximitatea aeronavei parcate și posibilitatea efectuării rulajului.
După pornirea motoarelor, pentru dirijarea aeronavei în vederea ieșirii din poziția de parcare s-au folosit doi dispeceri de sol, unul poziționat în partea stânga față a aeronavei, aflat în câmpul de vizibilitate al pilotului comandant, iar celălalt la vârful planului stânga pentru a-i urmări poziția pe timpul rulajului față de celălalt avion.
„Aeronava a început rulajul sub îndrumarea dispecerului aflat în câmpul vizual al comandantului, manevra de rulaj fiind executată de pilotul secund. Rulajul a fost oprit la un moment dat, la indicația dispecerului, pentru a face o reevaluare a poziției relative a celor două aeronave. La indicația dispecerului, revenit pe poziție în câmpul vizual al comandantului, aeronava a reînceput rulajul, executat în continuare de către pilotul secund, dar, la scurt timp, aceasta a lovit profundorul dreapta al aeronavei parcate cu winglet-ul planului stânga. După acroșaj, aeronava a fost oprită pe poziție, motoarele oprite, iar toți pasagerii au fost debarcați în siguranță, folosindu-se scările de pasageri”, au arătat cei de la AIAS.
Investigatorii au mai concluzionat că ambele poziții de parcare de pe Aeroportul Suceava (2 și 4) sunt destinate aeronavelor cu o anvergură a aripii de maximum 29 de metri. Anvergura aripii aeronavei Airbus A320 este de 36 de metri, ceea ce face ca pozițiile 2 și 4 să fie improprii pentru parcarea aeronavelor de acest tip, iar marcajul de ghidare de pe sol să fie practic inutil în cazul acestora.
„Aeronavele Airbus erau parcate în pozițiile 2 și 4 deoarece, la momentul producerii incidentului, zona pozițiilor 5 și 6 era ocupată de o aeronavă de stat. În ziua producerii evenimentului, la Aeroportul Suceava nu exista posibilitatea modificării poziției aeronavelor prin tractare. (…) Analiza CVR-ului (înregistratorul de voce din cabina piloților – n.r.) confirmă faptul că pilotul secund, care manevra aeronava, nu îl avea în câmpul vizual pe dispecerul de sol însărcinat cu dirijarea acesteia până la ieșirea din locul de parcare. Pe timpul rulajului comunicațiile între membrii echipajului au fost lapidare și neconcludente în ceea ce privește evoluția poziției vârfului planului stânga, față de cealaltă aeronavă”, au mai menționat investigatorii.
În momentul incidentului din 14 martie 2023, Aeroportul Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava nu dispunea de mijloace de tractare pentru aeronave de tip Airbus A32, iar zona pozițiilor 5 și 6, destinate aeronavelor tip Airbus (cu anvergura de până la 36 de metri), era ocupată de o aeronavă de stat.
„Producerea evenimentului a fost rezultatul mai multor factori contributivi: parcarea celor două aeronave pe poziții nedestinate acestui tip; lipsa mijloacelor de tractare pentru aeronave de tip Airbus A320; efectuarea manevrelor pe timpul rulajului în vederea ieșirii din poziția de parcare, de către pilotul secund, care nu avea în câmpul vizual dispecerul de sol și transmiterea verbală a indicațiilor dispecerului principal, de pilotul comandant către pilotul secund care efectua manevra de rulaj”, a precizat cei de la AIAS.
Până la momentul finalizării raportului, administratorul aeroportului a luat măsurile necesare pentru asigurarea mașinii de tractare compatibilă cu aeronavele Boeing 737 și Airbus 320, respectiv reorganizarea pozițiilor de parcare.