Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni a lansat luni, 28 aprilie, în mod oficial, proiectul „APIIS - Acces, Persistență și Incluziune în Învățământul Superior”, cod MySMIS 2021 – 325572. Inițiativa face parte din programul național „Primul Student din Familie”, având drept scop susținerea tinerilor proveniți din medii fără tradiție universitară, pentru a le facilita accesul la studii superioare și pentru a contribui la reducerea abandonului universitar.
Prin acest proiect, elevii din medii socio-economice vulnerabile vor beneficia de burse, sesiuni de mentorat, consiliere educațională și integrarea într-o comunitate de sprijin, toate acestea pentru a le oferi șanse reale de a urma un parcurs academic și profesional de succes.
Un parteneriat solid pentru viitor
Proiectul „APIIS” este implementat de Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni, în parteneriat cu Colegiul „Vasile Lovinescu” Fălticeni și Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava. Această colaborare urmărește crearea unui sistem integrat de sprijin pentru 176 de elevi/absolvenților de liceu (118 elevi de la Colegiul „Nicu Gane” și 58 elevi de la Colegiul „Vasile Lovinescu”) și de a reduce abandonul universitar a 176 de studenți aflați în primii ani de facultate.
Pe durata celor 33 de luni de implementare, proiectul va contribui la creșterea accesului la învățământul terțiar și la sprijinirea tranziției de la liceu la universitate, urmărind în același timp combaterea abandonului universitar.
Obiective clare și rezultate ambițioase
Obiectivul general al proiectului este creșterea accesului la învățământul superior pentru tinerii vulnerabili și sprijinirea parcursului lor educațional. În acest sens, principalele rezultate așteptate includ: 176 dosare de înscriere în proiect ale elevilor și absolvenților de liceu, din promoțiile ultimilor doi ani școlari anteriori anului școlar în care au intrat în operațiune, care nu au promovat bacalaureatul; 176 de teste și chestionare pentru identificarea domeniilor necesare intervențiilor remediale; 176 planuri individualizate de învățare; Participarea la programe remediale de sprijin pentru toți cei 176 de beneficiari; Acordarea de subvenții pentru o perioadă de minimum 6 luni pentru toți elevii înscriși; Organizarea a 6 vizite de studiu în unități de învățământ superior; Desfășurarea unei campanii de prevenire a consumului de alcool și droguri.
De asemenea, în ceea ce privește componenta universitară a proiectului: 176 de studenți vor beneficia de servicii de consiliere personalizată privind traseul educațional și profesional; După completarea chestionarelor/interviurilor de identificare a intereselor și aspirațiilor studenților, fiecare student va beneficia de un plan individualizat de consiliere; Se vor acorda subvenții financiare pentru o perioadă de minimum 6 luni. Va mai exista o analiză de nevoi având ca scop accesibilizarea proceselor educaționale și dezvoltarea de resurse specifice studenților cu dizabilități; vor fi 16 chestionare/interviuri de identificare a intereselor și aspirațiilor studenților cu dizabilități și tot atâtea planuri individualizate de consiliere pentru studenții cu dizabilități. Cei 16 studenți cu dizabilități incluși în program vor beneficia de servicii de consiliere și îndrumare în vederea accesibilizării procesului educațional.
Investiție în educație pentru un viitor mai bun
Valoarea totală a proiectului „APIIS” se ridică la 7.948.996,13 lei, din care 7.790.016,20 lei reprezintă cofinanțarea Uniunii Europene.
Proiectul a demarat oficial în ianuarie 2025 și are termen de finalizare în septembrie 2027. În această perioadă, instituțiile implicate vor depune toate eforturile pentru a crea condițiile necesare integrării și reușitei tinerilor beneficiari.
Prin „APIIS - Acces, Persistență și Incluziune în Învățământul Superior”, Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni (manager de proiect – Corbu Luminița-Claudia), Colegiul „Vasile Lovinescu” Fălticeni (Partener 1, coordonator proiect – Acatrinei-Vasiliu Cristinel Petrică) și Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava (Partener 2, coordonator proiect – Milici Dan-Laurențiu) demonstrează angajamentul lor pentru susținerea tinerilor aflați în situații dezavantajate, promovând un învățământ superior mai echitabil și mai accesibil pentru toți.
Acest demers strategic reprezintă nu doar un sprijin concret pentru elevii și studenții beneficiari, ci și o investiție în viitorul comunității, întrucât educația rămâne cheia dezvoltării personale și sociale.