Toyota C-HR Hybrid
Toyota C-HR Hybrid
Toyota C-HR Hybrid
 
sâmbătă, 19 feb 2022 - Anul XXVII, nr. 41 (7958)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta5,0904 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,3406 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Rugăciunea - privilegiu în viața creștinului

Aşa cum avem nevoie de hra­nă pentru trup așa avem ne­voie de hrană şi pentru suflet, că­ci ce este hrana pentru trup, aşa este rugăciunea pentru suflet. Sau, cum spunea Sfântul Ioan Gură de Aur: ,,ce este apa pen­tru peşte, așa este ru­gă­ciunea pentru sufletul cre­din­­ciosului”

Rugăciunea, cel mai intim di­­alog între om şi Dumnezeu, es­­te o adresare plină de sin­ce­ri­­ta­te, naturaleţe şi de dăruire tai­nică a fiului faţă de Părinte­le său. Această stare vine din­tr-o simţire lăuntrică, omul fiind povăţuit de propriile bucu­rii sau necazuri să-şi plece ge­nun­chii înaintea lui Dum­nezeu.

Dacă Mântuitorul nostru Iisus Hristos, în viața lui pământească, a avut nevoie de rugăciune, noi, care suntem păcătoși și nevrednici, de ce nu am avea? Botezul lui Iisus a fost însoțit de rugăciune. Înainte de a-și alege apostolii, în zorii fiecărei zile, înainte de Schimbarea la față, înainte de a-l învia pe Lazăr, înaintea mântuitoarelor sale pătimiri, Mântuitorul nostru s-a rugat. Din Noul Testament, avem model de rugăciune de la însuși Mântuitorul nostru Iisus Hristos, care ne-a lăsat rugăciunea ,,Tatăl nostru” care este cu totul şi în toate cuvintele ei dumnezeiască, fiind alcătuită la rugămintea unuia dintre Apostoli: „Doamne, învaţă-ne şi pe noi să ne rugăm" (Luca 11, 1). Atunci Mântuitorul i-a învăţat rugăciunea Tatăl nostru (Matei 6, 9-13). Deci, când rostim această rugăciune, grăim înseşi cuvintele Domnului nostru Iisus Hristos; ne rugăm cu adevărat în numele Domnului Iisus Hristos. De aceea, se numeşte Rugăciunea Domnească.Însă, auzind replica Mân­tuitorului Hristos: Nu ştiţi ce cereţi!, adresată fiilor lui Ze­ve­­deu când aceştia au cerut pri­­­vi­­legii care nu ţineau de dem­ni­ta­­tea unor apostoli, ne dăm sea­ma că rugăciunea trebuie să urmeze anumite reguli. A­­ces­te reguli ţin de modul de a­­dre­sare şi de Persoana celui ca­­re îţi ascultă rugăciunea. Ast­­fel, în rugăciune, putem să-L slă­­vim pe Dumnezeu, să-i mul­ţumim pentru dragostea pe ca­­re o arată faţă de noi şi să-i ce­­rem ca bunătatea Lui să se re­­­verse asupra noastră şi a­tunci când nu facem voia Lui. În Biserică, la slujbele de ob­şte, a­casă, în intimitatea ca­me­rei noas­tre, pe stradă, la serviciu, ru­găciunea devine mod de via­ţă.

Sfântul Apostol Pavel îi sfă­tu­ia pe contemporanii săi ca, pe lângă alte fapte bune, să se roa­ge neîncetat. A ne ruga ne­în­cetat înseamnă a ţine le­gă­tu­ra permanent cu Dumnezeu, a ne aduce aminte cu mulţumire şi cu dragoste de toate binefacerile primite de la El : „Rugaţi-vă neîncetat. Daţi mulţumire pentru toate, căci aceasta este voia lui Dumnezeu, întru Hristos Iisus pentru voi" (I Tes. 5, 17-18). Fap­tele, gesturile, cuvintele, gân­durile sunt raportate la Dum­nezeu, astfel încât omul tran­sformă totul în rugăciune, se roagă neîncetat. Dar pentru omul care se roagă numai cu bu­zele, însă mintea îi este ri­si­pi­tă, rugăciunea aduce vreun fo­­­los? Ne răspunde Sfântul Ma­ca­­rie cel Mare: ,,Omule, eu ştiu că tu nu ştii să te rogi! Roagă-te cum poţi tu! Dar roagă-te ade­se­­ori!”, iar Sfântul Teofan Ză­vo­râ­tul ne spune că ,,Cela ce se roa­gă des, însăşi rugăciunea i se face lui cel mai mare dascăl al rugăciunii”. Rugăciunea susţinută dis­ci­­plinează firea, creează o­biş­nu­­inţa de a veni înaintea lui Dum­nezeu la anumite ore. Un scurt respiro de 5-10 minute, di­­mineaţa şi seara, în cele 24 de ore ale zilei, de la care să nu ab­dicăm, să nu negociem, este tim­pul nostru pe care l-am câş­ti­gat pentru veşnicie. Omul trebuie să se roage şi când nu sim­te nevoia, chiar şi atunci când nu are dispoziţia necesară. Incapacitatea de a ne ruga se da­to­­rează firii noastre umane pă­că­­toase, care doreşte mai mult ce­le contrare lui Dumnezeu, şi nu cele fireşti. În lupta cu noi în­­şine căpătăm o altă percepţie des­pre relaţia noastră cu Dum­nezeu, iar rugăciunea nu mai es­te înţeleasă ca obligaţie. Rugăciunea, pe acest fond, rodeşte din belşug. Se activează în noi cre­dinţa, cea care face ca ru­gă­ciu­nea noastră să aibă putere şi siguranţă. De aici şi îndemnul Mântuitorului: ,,Toate câte ce­reţi, rugându-vă, credeţi că veţi lua şi veţi avea” (Marcu 11, 24). De asemenea, nădăjduim şi ne punem încrederea în ier­ta­rea şi milostivirea Lui, aşa cum spune Psalmistul: ,,Nădăj­du­­ieşte în El şi El te va călăuzi” (Psal­mul 36, 5). Însă rugă­ciu­nea pornită din credinţă şi în­tă­­rită de nădejde trebuie să fie pă­trunsă de dragostea faţă de Dum­nezeu. Cel ca­re se roagă puţin, se va ruga din ce în ce mai puţin şi va ră­mâ­ne la o înţelegere măruntă, de­formată, a rugăciunii şi ros­tu­­rilor ei. Fiind întrebat părin­te­­le Porfirie din Muntele Athos da­că diavolul se sperie de ru­gă­ciu­nile făcute de credincioşi, a răs­puns că ,,diavolul nu se spe­rie de rugăciuni făcute când şi când, ci doar de programul de ru­găciune şi de metanii...”. Cum se face totuşi că noi avem un pro­gram fix pe care-l res­pec­tăm cu stricteţe (cafeaua de di­mi­­neaţă, ştirile, serialul pre­fe­rat etc.), dar când e vorba de ru­­găciune, renunţăm cu mare u­şurinţă? Răspunsul este simplu: Dumnezeu nu este prioritar în viaţa noastră!

Important este ca la rugăciune să ne concentrăm atenţia la cuvintele rostite sau gândite pentru ca mintea să nu se împrăştie în altă parte, ci să „coboare” în inimă. De asemenea în inimă sălăşluieşte harul Duhului Sfânt de la botez. O rugăciune care se opreşte la nivelul minţii (al creierului), fără să angajeze inima, rămâne o rugăciune pur raţională, seacă. Pentru ca mintea să coboare în inimă şi odată cu ea rugăciunea, trebuie să ne rugăm cu multă atenţie, cu evlavie şi cu smerenie, recunoscându-ne starea de păcătoşenie. Atât monahii, cât şi mirenii au aceeași datorie pentru a urca spre culmi duhovniceşti pentru a ajunge la țelul comun care este mântuirea. Când Hristos spune: „Fiţi desăvârşiţi, precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârşit este” (Matei 5, 48), El se adresează tuturor oamenilor, indiferent de poziţia lor în societate sau în Biserică. Deşi căile de vieţuire sunt diferite pentru monahi şi pentru mireni, totuşi ţinta este aceeaşi, mai ales în ce priveşte rugăciunea.

Mai mult decât cea particulară, rugăciunea în Biserică înalţă sufletele credincioşilor şi le face să simtă mai mult frumuseţea, măreţia şi puterea sfintelor slujbe. Adunându-se la rugăciune în comun, credincioşii sunt îndemnaţi să înlăture şi să uite întâmplătoarele neînţelegeri dintre ei şi să se unească în dragoste către Dumnezeu şi în dragoste creştinească între ei; astfel uniţi, ei sunt mai tari şi mai îndrăzneţi în înfruntarea ispitelor celui viclean, precum şi în învingerea greutăţilor nelipsite vieţii. Prin rugăciunea comună, se arată şi în afară unirea cea lăuntrică a credincioşilor, unire prin care toţi fiii Bisericii formează un trup tainic, trupul lui Hristos; de aceea, rugăciunea obştească are multă putere şi aduce mult folos credincioşilor, fiind, îndeosebi, bineplăcută lui Dumnezeu.Fiecare credincios ar trebui să se străduiască, pe cât va putea, să se unească, în rugăciunea liturgică a Bisericii, cu toți cei de față.Rodul rugăciunii este tocmai dragostea lui Dumnezeu care se revarsă în inima noastră şi se împărtăşeşte semenilor. Credinciosul care se roagă cu adevărat este plin de iubire faţă de semenii săi şi faţă de toată creaţia care se concentrează în inima sa. În timpul slujbelor, în timpul săvârșirii tuturor Tainelor și rugăciunilor ar trebui să fim încrezatori, ca un copil față de părinții lui, căci ce copil cere de la părintele său și acesta nu-i dă?

Rugăciunea este, deci, absolut necesară desăvârșirii noastre duhovnicești. Noi nu putem progresa în relatia noastră cu Dumnezeu, în apropierea de El, decât în funcție de urcușul nostru spiritual, în rugăciune și în mijlocul Bisericii. Așadar, participarea activă a credinciosului la rugăciunea comună îl menține membru viu și lucrător al Bisericii lui Hristos.  Pentru a produce roade, este nevoie ca rugăciunea să fie împletită cu  smerita cugetare și cu încrederea în Dumnezeu. În acest sens, Sfântul Isaac Sirul subliniază faptul că atunci când vii înaintea lui Dumnezeu prin rugăciune ,,fă-te în gândirea ta ca o furnică și ca cele ce se târăsc pe pământ, și ca un vierme și ca un prunc ce se bâlbâie și nu spune înaintea Lui ceva bizuit pe cunoștințe, ci apropie-te de Dumnezeu și umblă înaintea Lui cu cuget de prunc ca să te învrednicești de părinteasca purtare de grijă, ce se îndreaptă de la părinți spre fiii lor încă prunci” (Sf. Isaac Sirul, Filocalie vol.10). Și pentru că rugăciunea este un privilegiu pentru om, să ne comportăm ca niște fii iubiți al Tatălui ceresc ca nu cumva supărându-L să pierdem harul și odată cu acesta și darul.

(Pr. Vrăjitoru Constantin)

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Rugăciunea - privilegiu în viața creștinului.
 Vizualizări articol: 1171 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rugăciunea - privilegiu în viața creștinului0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Religie

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei