aşa s-a procedat şi în România până la sfârşitul secolului XIX, când Armenii - ca să nu existe un motiv de a fi consideraţi eretici din cauza sărbătoririi separate a Învierii Domnului - au cerut şi au obţinut de la patriarhul suprem al Armenilor această derogare pentru România, de atunci încoace respectată). Baza ciclului calendarului Bisericii Armene o reprezintă Paştile / o sărbătoare mobilă ce poate fi celebrată în perioada 22 Martie – 25 Aprilie. Biserica Armeană din România face excepţie de la această regulă din 1890 - când Eparhia Armeană din România era scaun Episcopal aparţinător de Patriarhia Armeană de Constantinopol / Istanbul: credincioşii au făcut o cerere către Patriarhul Armean de Constantinopol / Istanbul, în care solicitau fixarea datei duminicii Paştilor în aceeaşi zi cu a Bisericii Ortodoxe Române; de aici diferenţele din calendarul Bisericii Armene din România. Pe lângă Paşti, alte 4 sărbători joacă un rol important în fixarea celorlalte sărbători: Adormirea Maicii Domnului – în cea mai apropiată duminică de 15 August, Înălţarea Sfintei Cruci – în cea mai apropiată duminică de 14 Septembrie, Ajunul Postului Intrării în Templu – duminica, în cursul perioadei 15 – 21 Noiembrie, Naşterea şi Botezul Domnului – 6 Ianuarie.
Postul la armeni
Astfel, zilele de comemorare a sfinţilor şi cele de post sunt stabilite după zilele acestor sărbători. Calculul se bazează pe ciclul de 7 zile. De exemplu, Postul Catehumenului începe cu 10 săptămâni înaintea Paştilor. În timpul următoarelor 2 săptămâni sunt celebrate zilele de comemorare a sfinţilor, apoi începe Postul Mare, ce durează 7 săptămâni, timp în care comemorările sfinţilor sunt celebrate doar sâmbăta. Sărbătoarea Învierii lui Cristos durează 7 săptămâni, de la Paşti la Rusalii (Pentecost sau Cincizecime), timp în care nu există posturi sau zile de comemorare a sfinţilor, urmată de o altă săptămână de sărbătoare a Rusaliilor. În următoarele 5 săptămâni sunt celebrate sărbătorile dedicate sfinţilor, apoi în a şaptea zi începe Postul Schimbării la Faţă.
Aceste 24 de săptămâni, ce însumează 171 de zile, de la Postul Catehumenului până la Postul Schimbării la Faţă, formează ciclul Paştilor - şi se repetă în fiecare an. Toate zilele de duminică sunt dedicate sărbătorilor Domneşti. Toate zilele de miercuri şi vineri sunt de post: postul de miercuri este în memoria suferinţelor Mântuitorului iar cel de vineri este în memoria morţii lui Cristos. Miercurea şi vinerea nu sunt zile de post timp de 7 săptămâni, de la Paşti la Rusalii, ca şi în timpul altor sărbători ale Domnului: 9 zile de la Revelaţia Divină, 7 zile după Duminica Albă / Rusalii, 3 zile de la Schimbarea la Faţă, 9 zile de la Adormirea Maicii Domnului. Dacă o sărbătoare a Domnului coincide cu un post, sărbătoarea este celebrată în continuare.