Toyota C-HR Hybrid
Toyota C-HR Hybrid
Toyota C-HR Hybrid
 
luni, 17 mar 2008 - Anul XIII, nr. 64 (3745)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta5,0787 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,3463 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video

Constatare

Fenomenul kitsch, între estetic şi religios (I)

Întreaga biserică - lăcaş de cult - zidire, pictură, mobilier, elemente decorative - aparţine indiscutabil universului artistic. Datorită semnificaţiilor sale, ea trebuie să fie împodobită cât mai frumos cu putinţă. Ea este, după interpretarea Sfântului Gherman al Constantinopolului, "mireasa a lui Hristos care cheamă (".n.) poporul la rugăciune", raiul pe pământ, loc ce potoleşte, în parte, nostalgia frumuseţii pierdute, dar şi spaţiul zilei a opta, închipuind frumuseţea împărăţiei cerurilor. De aceea, este un adevăr unanim acceptat faptul ca biserica trebuie să fie cât mai frumoasă cu putinţă, adevăr ce aproape că nu mai necesită nici o argumentaţie. Fiecare îşi doreşte un lăcaş de cult împodobit astfel încât să fie icoana vie a tuturor sensurilor simbolice expuse mai sus.

 

Picturi inestetice

Cu privire la necesitatea împodobirii lăcaşului de cult părerile sunt unanime. Necazurile încep să apară pe dramul de trecere de la teorie la practică, căci nu toţi văd podoaba în acelaşi mod. Cu privire la categoria estetică a frumosului, a fost recunoscut faptul că el rămâne problema cea mai puţin clară, cea mai puţin rezolvată. Dacă, teoretic, nu s-a putut afla o definire unanim acceptată a frumosului şi a manifestărilor sale, nici în practică lucrurile nu stau mai bine. Fiecare a înţeles să înfrumuseţeze spaţiile în care îşi duce traiul cum s-a priceput mai bine. Din păcate, după cum casele au deschis larg uşa, lăsând să pătrundă produse de un gust artistic mai mult decât îndoielnic şi, având în vedere că biserica e şi ea Casa Domnului, e de la sine înţeles de ce microbul respectivei denaturări a bunului gust nu a ocolit nici sfântul lăcaş, ba, uneori, tocmai aici s-a făcut mai remarcat.

Picturile prezente în sfântul lăcaş sunt departe, nu numai de canoanele iconografice specifice Ortodoxiei, dar şi de cele estetice. Adăugiri şi alăturări de maniere picturale dintre cele mai diverse imprimă un aer ciudat spaţiului respectiv, în cazul icoanelor, adesea frapează ramele bogat ornamentate, cu volumetria şi învolburările decorative specifice barocului, care parcă sufocă chipul sfinţilor. Dar decorativizarea bisericilor nu se opreşte aici.

 

„Amalgam de stiluri şi curente artistice”

Un ştergar brodat este oferit de către fiica sau soţia epitropului care doreşte morţis ca el să fie pus deasupra capului nu ştiu cărui sfânt, aşa, cam pe la mijlocul bisericii; o faţă de masă cu "alesături" strălucitoare este donată de mătuşa unuia dintre enoriaşii cu dare de mână şi larg la inimă, care şi-a plecat mereu urechea la nevoile financiare ale bisericii, astfel că respectiva cusătură trebuie să ajungă musai pe masa sfântului altar. Vaze şi văzişoare, tablouri cu teme religioase, goblenuri sau tapiserii - moşteniri de familie - cruci şi crucifixuri, medalioane şi alte asemenea produse religioase - din ipsos - pendule sau ceasuri "brăţară", sunt îngrămădite în spaţiul deja sufocat al bisericii.

Prin însăşi structura şi istoricul lor, bisericile sunt un amalgam de stiluri şi curente artistice, suprapuse într-o devălmăşie explicabilă de curgerea timpului, asemenea obiectelor dintr-un anticariat de lux, o "harababură" adesea pitorească, într-un registru estetic inconfundabil.

 

Structura arhitecturală neschimbată

Într-un spaţiu eclesial, singura care a rămas aproape neschimbată a fost structura arhitecturală. În rest, sculptura în lemn şi pictura au putut fi înlocuite, din motive obiective sau nu, în timp ce elementele decorative, candelabre sau sfeşnice, realizate adesea din metale preţioase, s-au numărat printre primele care au luat drumul topitoriilor.

În foarte puţine cazuri se poate admira un spaţiu eclesial unitar, păstrat fără intervenţii majore; cel mai des, sunt întâlnite bisericile în care s-a intervenit permanent, prin conservări sau restaurări sui-generis, mai mult sau mai puţin binevenite. Este greu ca mobilierul unei biserici să rămână aceleaşi secole sau chiar decenii de-a rândul. Pe lângă modificările aduse pieselor existente - reparaţiile ce cuprind înlocuiri parţiale sau chiar totale, lăcuiri în alte nuanţe, poleiri, schimbarea materialului de tapiţerie etc. - mai apoi apar piese complet noi. O raclă cu sfinte moaşte, un ancadrament de icoană sunt obiectele nou apărute într-un spaţiu existent, ce are deja conturat un profil stilistic aparte.

(Lector dr. MIHAELA PALADE)

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Fenomenul kitsch, între estetic şi religios (I).
 Vizualizări articol: 202 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fenomenul kitsch, între estetic şi religios (I)0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Religie

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei

Reteta Zilei

Bucataria pentru toti Pui cu sirop de cătină 200 g piept de pui 15 g de unt 75 g smântână dulce75 g smântână 15% grăsime1 linguriţă sirop de cătină1 linguriţă miere1 linguriţă suc de lămâie± sare, piper Pieptul de pui se căleşte în... Citeşte