Toyota C-HR Hybrid
Toyota C-HR Hybrid
Toyota C-HR Hybrid
 
miercuri, 5 mar 2008 - Anul XIII, nr. 54 (3735)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta5,0694 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,3258 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video
Alex Leo SERBAN

Alex Leo SERBAN


1 an (2, 3…) cu filmul românesc (III)

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Marfa şi banii a fost, de pildă, un road movie (pe distanţa Constanţa-Bucureşti, str. Agricultori) parcurgând – de fapt – distanţa între România ante-89 şi România capitalistă (a se citi: mafiotă); Furia, debutul în lungmetraj al lui Radu Muntean (care-şi anunţa „manifestul” încă din titlu!) a fost un amestec de genuri (dramă socială/ comedie de moravuri/thriller) care investiga – pentru prima dată în cinematograful românesc – lumea ţigănească; Examen (lungmetrajul de debut al celuilalt Muntean: Titus) a fost o mostră interesantă de film politic (a la Costa-Gavras), care reabilita un gen, la drept vorbind, imposibil de realizat sub Ceauşescu (decât, eventual, auto-parodic); Moartea domnului Lăzărescu a fost (tot) un road-movie (cu Salvare!) combinat cu o dramă – şi, susţine regizorul, comedie neagră; A fost sau n-a fost? a fost o comedie – şi, totodată, parodie de talk-show – fiind, în acelaşi timp, cel mai minimalist experiment încercat vreodată în cinema-ul românesc (gen: „film de autor cu instalaţie ready made”!); Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii (al lui Cătălin Mitulescu) a fost o dramedie nostalgică, recuperând nu doar atmosfera anilor de dinainte de 89, ci şi ceva din ideea de „frescă socială” pe care comunismul o făcuse imposibilă în alţi termeni decât cei strict parabolici; Hârtia va fi albastră (al doilea film al aceluiaşi Radu Muntean) a fost un thriller combinat cu o dramă – una din cele mai reuşite încercări de a scoate evenimentul istoric de sub tirania (pompoasă) a „filmului istoric” şi de a-i reda dimensiunea umană; Legături bolnăvicioase (debutul lui Tudor Giurgiu) a fost o ecranizare (a romanului omonim scris de Cecilia Ştefănescu) şi, totodată, un autentic love story care (re)aducea ceva care, de va fi existat vreodată, a fost mai mult un „accident”: intimitatea; California Dreamin’ (nesfîrşit) a fost cea mai ambiţioasă combinaţie de genuri încercată de cinema-ul românesc: o tragicomedie „istorică”, un love story şi o parabolă identitară... În fine, 4,3,2 a fost deja-publicitat – inclusiv în media străină – drept „thriller” (ceea ce şi este, la un nivel de suprafaţă).

O altă caracteristică a multora dintre aceste filme este faptul că au, la bază, poveşti reale – iar atunci când nu au (vezi Marfa şi banii sau Furia), par că ar avea: Moartea domnului Lăzărescu este – cum se ştie – inspirat de un fapt divers care a „curs” pe scroll-ul televiziunilor (un bătrân purtat de colo-colo de maşina Salvării şi lăsat să moară, finalmente, în faţa blocului!), la fel ca şi California Dreamin’ (un şef de gară dintr-o mică localitate a oprit un convoi NATO ce se îndrepta spre Kosovo; regizorul şi co-scenaristul său Tudor Voican i-au dat acestuia un nume (Doiaru), o biografie (copil, Doiaru a tot „aşteptat americanii” alături de familia lui) şi o motivaţie (individul încearcă să „răzbune Istoria”, cumva...) sau Examen (un caz de eroare judiciară pe vremea comunismului); A fost sau n-a fost? este inspirat de o emisiune reală de televiziune văzută (sau auzită) de regizor prin provincie (Porumboiu însuşi este din Vaslui, unde a filmat şi filmul); Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii are la bază nenumărate poveşti, nu doar adevărate, ci chiar autobiografice – ca şi Hârtia va fi albastră, de altfel; iar 4,3,2 se bazează, la rândul său, pe o documentare amănunţită, combinând „istoriile orale” ale unor femei care au recurs la avort pe vremea lui Ceauşescu (anii 80).

Toate aceste titluri arată cât se poate de clar că noul film românesc a pierdut – şi bine a făcut! – gustul „parabolelor” şi al „filmelor istorice”, mizând în schimb pe un cinema direct, dur şi fără menajamente, care priveşte realitatea în faţă – fie, aceasta, realitatea de după 89 sau cea de dinainte... Este ca o disecţie a unui corp, în condiţiile în care acel corp nici măcar nu era văzut vreodată gol – în filmele de dinainte de Revoluţie. O disecţie fără anestezie şi – adesea – fără mănuşi. La ce ar folosi ele? „Minimalismul” – ca să fie minimalism până la capăt – se face fără mănuşi!

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului 1 an (2, 3…) cu filmul românesc (III).
 Vizualizări articol: 493 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 1 vot
1 an (2, 3…) cu filmul românesc (III)5.051

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Alte editoriale semnate de:
Tiberiu AVRAM
Tiberiu AVRAM
Sandrinio NEAGU
Sandrinio NEAGU
Adrian BOTEZATU
Adrian BOTEZATU
Sorin AVRAM
Sorin AVRAM
Lucian AVRAMESCU
Lucian AVRAMESCU
Ion CRISTOIU
Ion CRISTOIU
Adrian CIOROIANU
Adrian CIOROIANU
Cristian GHINEA
Cristian GHINEA
Alina MUNGIU-PIPPIDI
Alina MUNGIU-PIPPIDI
Robert TURCESCU
Robert TURCESCU
Ioan T. MORAR
Ioan T. MORAR
Dan APOSTOL
Dan APOSTOL
Angela FURTUNĂ
Angela FURTUNĂ
Mircea VASILESCU
Mircea VASILESCU
Alex Leo ŞERBAN
Alex Leo ŞERBAN
Pavel LUCESCU
Pavel LUCESCU
Ion DRĂGUŞANUL
Ion DRĂGUŞANUL

 

 

 

RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei

Reteta Zilei

Bucataria pentru toti Borş de gogonele 6 porţii - 60 minute 600g roşii verzi (necoapte) 3 morcovi 2 cepe 50ml ulei 400g cartofi 1 l borş 1 leg. leuştean ± sare, piper Tăiaţi gogonelele în bucăţele şi căliţi-le împreună cu ceapa tocată mărunt în ulei.... Citeşte