Toyota C-HR Hybrid
Toyota C-HR Hybrid
Toyota C-HR Hybrid
 
miercuri, 23 ian 2008 - Anul XIII, nr. 18 (3699)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta5,0708 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,3213 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video
Alex Leo SERBAN

Alex Leo SERBAN


1 an (2, 3…) cu filmul românesc (II)

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Mai există o problemă: publicul autohton nu este interesat de film. Succesul lui Mungiu intră într-o paradigmă a “succesului pur şi simplu”, în care este secundar, dacă nu irelevant, faptul că el se întâmplă în cinema sau în fotbal sau modă. Bucuria miilor, poate milioanelor, de români că un “român de-al nostru” a reuşit acolo unde reuşita are într-adevăr valoare se traduce mai mult prin dărâmarea – ipso facto – a unor clişee identitare: impresia că “noi nu contăm”, că “jocurile se fac fără noi” şi că “ai nevoie de pile ca să reuşeşti”. (Nu-i vorbă, unele dintre aceste clişee au funcţionat imperturbabil şi după Palme d’Or-ul lui Mungiu: au existat români care au considerat că, odată cu intrarea în UE, am intrat în cărţi, că avem pile (la festivalurile internaţionale, de ce nu?) şi că, “de fapt”, totul se datorează nu meritului personal, ci unui concurs de împrejurări şi/sau unor calcule “geo-strategice”...) Paradoxal, supermediatizarea evenimentului a scos la lumină un soi de provincialism al presei de la noi, unde valoarea nu este dată de ceea ce considerăm noi, aici, că este bun, ci de ceea ce decretează străinii, acolo, că este aşa. Oricum, o privire aruncată pe forumurile de discuţii ale ziarelor – chiar şi în “cazul Mungiu” - este edificatoare pentru a înţelege, o dată pentru totdeauna, că românul e greu de mulţumit: el s-a născut supărat, trăieşte cârcotind şi nu moare până nu-i indispune şi pe alţii...

Revenind; ce se întâmplă, totuşi, atât de exaltant în cinematograful românesc? Este vorba numai de o (nouă) generaţie, sătulă până-n gât de clişee, care are în comun nu o platformă teoretică (precum Noul Val francez), ci o sete de adevăr? Este, oare, doar o revoltă? Şi, mai important poate: este această revoltă singulară, o “mămăligă care explodează” numai pe ecran, sau este ea împărtăşită de tineri creatori din arte diferite, cinematograful fiind doar partea ei cea mai vizibilă? Asistăm oare la un asalt/desant concertat, cu filmul “vârf de lance”?

Adevărul e că există un oarecare radicalism în toate artele – mai puţin, poate, în arta componistică, unde lucrurile sunt mai aşezate, mai “nişate” şi mai specializate: în fond, nu poţi revoluţiona portativul! Dar în literatură, în teatru, în artele vizuale şi în dans, emergenţa tinerilor a coincis cu o repunere în discuţie, nu atât a celor care practicau artele respective, cât a tipului de artă pe care-l practicau. Lucrul este mai vizibil în film pentru că, până la urmă, filmul este (totuşi!) arta cea mai populară. Dacă privim această emergenţă doar ca o fatalitate “generaţională” (tinerii care se revoltă, întotdeauna, împotriva părinţilor – biologici sau simbolici) este just, dar insuficient. De fapt, tinerii se revoltă împotriva minciunii în care s-au complăcut generaţiile anterioare! Această minciună a fost conjugată pe toate modurile, pătrunzând profund în ţesutul social - şi, prin extensie, artistic. În România, dacă vroiai să “te exprimi” în cinema (artă cu „largă deschidere” spre mase), trebuia să accepţi anumite concesii. Ecranizările (o soluţie de ieşire din impas!) erau “evazioniste”, dar – până la urmă – (tot) ideologice; filmele istorice erau ideologice; până şi comediile erau ideologice...! Comunismul a însemnat nu doar frig şi frică, ci şi o secetă prelungită de poveşti adevărate: adevărul era picurat homeopatic înăuntrul unor şabloane şi trebuia extras cu penseta, ca nişte bule de esenţă tare în flacoane moi. Au existat, fireşte, şi excepţii – Reconstituirea lui Pintilie este un exemplu eclatant. Au mai fost şi altele (Proba de microfon al lui Daneliuc, Faleze de nisip al lui Piţa...) dar, pe ansamblu, filmele erau privite ştiind că nu tot ce vedeai era adevărat: doar ceea ce “plesnea” pe la colţuri, la încheieturi...

În aceste condiţii, tinerii cineaşti au simţit nevoia să se întoarcă la prima din cele zece “porunci” ale Cinematografului: filmul este Adevăr 24 fotograme/secundă. Nu „mizerabilism” (acuza cea mai vehiculată, în legătură cu aceste filme; dar ce este „mizerabilismul” altceva decât a vedea pe ecran ceea ce vezi şi în viaţă, în jurul tău?!), ci mimetism până la firul ierbii. Cu riscul de a arunca în aer şabloanele „genurilor” ( = simple convenţii, în plus contaminate de ideologie) sau a le injecta/pompa (după puteri) sânge nou.
În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului 1 an (2, 3…) cu filmul românesc (II).
 Vizualizări articol: 691 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1 an (2, 3…) cu filmul românesc (II)0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Alte editoriale semnate de:
Tiberiu AVRAM
Tiberiu AVRAM
Sandrinio NEAGU
Sandrinio NEAGU
Adrian BOTEZATU
Adrian BOTEZATU
Sorin AVRAM
Sorin AVRAM
Lucian AVRAMESCU
Lucian AVRAMESCU
Ion CRISTOIU
Ion CRISTOIU
Adrian CIOROIANU
Adrian CIOROIANU
Cristian GHINEA
Cristian GHINEA
Alina MUNGIU-PIPPIDI
Alina MUNGIU-PIPPIDI
Robert TURCESCU
Robert TURCESCU
Ioan T. MORAR
Ioan T. MORAR
Dan APOSTOL
Dan APOSTOL
Angela FURTUNĂ
Angela FURTUNĂ
Mircea VASILESCU
Mircea VASILESCU
Alex Leo ŞERBAN
Alex Leo ŞERBAN
Pavel LUCESCU
Pavel LUCESCU
Ion DRĂGUŞANUL
Ion DRĂGUŞANUL

 

 

 

RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei

Reteta Zilei

Bucataria pentru toti Ciuperci cu piept de porc şi mămăligă 4 porţii - 35 minute 800g ciuperci proaspete250g piept de porc afumat1 ceapă mare1 căţel de usturoi1 leg. pătrunjel3 linguri ulei50g parmezan200g mălai± sare, piper Curăţaţi ciupercile, spălaţi-le, scurgeţi-le de apă... Citeşte