Toyota C-HR Hybrid
Toyota C-HR Hybrid
Toyota C-HR Hybrid
 
miercuri, 16 ian 2008 - Anul XIII, nr. 12 (3693)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta5,0722 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,3443 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   ø imagini |   ø fişiere video
Alex Leo SERBAN

Alex Leo SERBAN


1 an (2, 3…) cu filmul românesc

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)

Adevărul e că nu l-am văzut venind, acest aşa-zis “nou val”... (Eu nu-i spun aşa, ci “neorealism”, dar astea sunt chichiţe de critic.) Or vedea criticii mai clar, dar nici ei nu sunt clarvăzători. S-a întâmplat relativ repede: în 2005, Cristi Puiu câştiga Premiul secţiunii “Un certain regard”, la Cannes, cu Moartea domnului Lăzărescu; anul următor, tot acolo, Corneliu Porumboiu primea Camera d’Or (cea mai importantă distincţie pentru debut) pentru A fost sau n-a fost?; anul acesta – cum se ştie - a fost “marele şlem”: regretatul Cristian Nemescu, recompensat – post mortem – cu acelaşi premiu “Un certain regard” pentru California Dreamin’ (endless) şi alt Cristian, Mungiu, cu Palme d’Or pentru 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile (4,3,2, pe scurt - şi pentru cunoscători). Sintetizând: Puiu a pus sămânţa, Porumboiu a udat locul, iar Mungiu culege roadele.

Palme d’Or este, fără nici un dubiu, cel mai important premiu la care poate aspira un regizor. Mai important decât Oscarul, pentru că este acordat de un juriu, în timp ce la Oscaruri votează toată Academia (în artă e invers decât în democraţie: cu cât votează mai mulţi, cu atât valoarea absolută a unui premiu scade). Mai mult: Oscarul este un premiu naţional, cu zeci de secţiuni “In USA We Trust” şi cu una singură alocată cinema-ului internaţional, în timp ce Palme d’Or-ul este rezultatul unei competiţii, internaţionale din start, în care se premiază cele mai bune filme dintre cele mai bune – din toată lumea. Normal că, pentru un regizor, a lua “Palma” este infinit mai măgulitor decât a lua Oscarul: Palme d’Or este pentru artist, Oscarul – mai curând pentru ţara din care provine...

Dacă e să ne uităm mai departe în timp pentru a vedea, totuşi, de unde vine acest “nou val” (“neorealism” etc.), îl vom întâlni pe acelaşi Cristi Puiu, la Cannes, în 2001, cu filmul său de debut Marfa şi banii. Nu a luat premii răsunătoare, dar a fost foarte bine primit – ca-ntotdeauna, afară mai mult decât în ţară. În ţară, dimpotrivă, Marfa şi banii a avut parte numai de şicane şi piedici (şi trebuie spus că, fără ajutorul casei de producţie a lui Lucian Pintilie, filmul acesta nu ar fi putut fi terminat): la 12 ani după Revoluţie, Puiu încerca (şi reuşea) o “revoluţie” în filmul autohton, căreia mulţi nu i-au văzut rostul. Felia de viaţă decupată de Puiu (împreună cu co-scenaristul său, Răzvan Rădulescu) a iritat pe mulţi din establishment-ul cenecist – CNC-ul & acoliţii -, deşi, la drept vorbind, filmul acesta nu era în mod manifest politic, ci “doar” un manifest estetic... Acum 6 ani, deci, jaloanele “minimalismului” cinematografic românesc erau deja trasate: buget mic, filmări “din mână”, sunet în priză directă - şi o poveste simplă, puternică şi adevărată, care făcea inutile artificiile cinema-ului “tradiţional”. În anul următor, Cristi Mungiu participa şi el, în aceeaşi secţiune a Cannes-ului, cu debutul său în lungmetraj, Occident; numai că între Marfa şi banii şi Moartea domnului Lăzărescu există o continuitate stilistică, în timp ce între Occident şi 4,3,2 se cască o prăpastie (tot stilistică, la o adică) surprinzătoare. Mai mult: mizerabil distribuit, Marfa... a fost o cădere în termeni de încasări, în timp ce Occident s-a descurcat bine la box-office, devenind unul din filmele de succes ale acelui an.

Acest parcurs diferit al celor mai “înalt-profilaţi” cineaşti români din clipa de faţă, aproape congeneri (Puiu are 40 de ani, Mungiu 39), spune destul de multe despre cum este văzut cinema-ul la noi în ţară şi-n afară. El nu este (încă) o afacere decât cu condiţia ca filmul (“marfa”, adică) să-şi scoată investiţia ( = “banii”) din vânzările internaţionale; este ceea ce s-a întâmplat, cu siguranţă, în cazul lui 4,3,2 şi în cel al lui A fost sau n-a fost?, probabil că şi în cel al Morţii domnului Lăzărescu. Filmul lui Porumboiu, mai ales – 100% independent, adică produs cu banii regizorului -, este exemplul cel mai spectaculos de film (cu buget minuscul, cum altfel?) care-şi scoate banii din distribuţia în afară. Exemplu, dar în nici un caz un model: dacă este măgulitor, pentru un regizor/producător, să o “plesnească” internaţional cu un film făcut cu banii de sub saltea, este jenant pentru “organismul îndrituit” să acorde acei bani (recte CNC-ul) să se laude cu o performanţă ce nu-i aparţine.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului 1 an (2, 3…) cu filmul românesc.
 Vizualizări articol: 552 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 2 voturi
1 an (2, 3…) cu filmul românesc5.052

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



Alte editoriale semnate de:
Tiberiu AVRAM
Tiberiu AVRAM
Sandrinio NEAGU
Sandrinio NEAGU
Adrian BOTEZATU
Adrian BOTEZATU
Sorin AVRAM
Sorin AVRAM
Lucian AVRAMESCU
Lucian AVRAMESCU
Ion CRISTOIU
Ion CRISTOIU
Adrian CIOROIANU
Adrian CIOROIANU
Cristian GHINEA
Cristian GHINEA
Alina MUNGIU-PIPPIDI
Alina MUNGIU-PIPPIDI
Robert TURCESCU
Robert TURCESCU
Ioan T. MORAR
Ioan T. MORAR
Dan APOSTOL
Dan APOSTOL
Angela FURTUNĂ
Angela FURTUNĂ
Mircea VASILESCU
Mircea VASILESCU
Alex Leo ŞERBAN
Alex Leo ŞERBAN
Pavel LUCESCU
Pavel LUCESCU
Ion DRĂGUŞANUL
Ion DRĂGUŞANUL

 

 

 

RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei

Reteta Zilei

Bucataria pentru toti Pilaf cu pipote de pui 6 porţii - 70 minute 350g orez400g pipote de pui2 cepe2 morcovi2 ardei graşi100ml ulei1 leg. pătrunjel± sare, piper Fierbeţi pipotele de pui în 2 l apă sărată, după 30 de minute scurgeţi-le de apă (apa păstraţi-o), tăiaţi-le... Citeşte