Sancţionarea comercianţilor pentru promoţiile de tipul "3+1 gratis" de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) va prejudicia consumatorii, reprezentând o interpretare greşită a unei directive europene, potrivit Federaţiei Patronale din Industria Alimentară Romalimenta.
"Interzicerea promoţiilor de tipul «3+1 gratis» prin interpretarea greşită a spiritului Directivei 29/2005 a Comisiei Europene este de natură să prejudicieze consumatorul român (...). Conform directivei, sunt interzise numai promoţiile la care produsele sunt oferite gratuit consumatorilor, iar aceştia sunt informaţi ulterior că primirea acestora este condiţionată de cumpărarea altor produse sau de suportarea unor costuri suplimentare", se arată într-un comunicat al Romalimenta.
Potrivit directorului executiv al Romalimenta, Mihai Vişan, ANPC intenţionează să sancţioneze aceste tipuri de promoţii pe car le consideră practici comerciale incorecte, pe baza unor prevederi legislative care intră în vigoare la 1 februarie.
"ANPC nu a putut să ne dea o singură ţară din Europa care să interpreteze astfel directiva", a declarat Vişan, care a purtat discuţii cu reprezentanţii ANPC pe tema aplicării actului normativ.
Potrivit Legii 363/2007, descrierea unui produs ca fiind "gratis", "fără costuri" sau într-un mod similar reprezintă o practică comercială înşelătoare, în cazul în care consumatorul trebuie să suporte alte costuri, în afară de cele care rezultă din răspunsul la practica comercială şi din plata pentru livrarea sau ridicarea produsului.
Vişan a mai adăugat că legea, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie şi va permite ANPC să aplice sancţiuni începând cu 1 februarie, va genera pagube foarte mari producătorilor din industria de profil, având în vedere că reţelele de magazine i-au atenţionat pe producători să îşi retragă produsele promoţionale, pentru a nu fi amendate.
Romalimenta se va adresa Comisiei Europene pentru a primi o interpretare care sa ţină cont de spiritul directivei şi solicită ANPC să reconsidere această interpretare prin care consumatorul român este tratat în mod diferit de restul consumatorilor europeni, se mai artă în comunicatul patronatului.